جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

ادغام و تملیک

ادغام و تملیک

مشاوره ادغام و تملیک کسب و کار

ادغام و تملیک از عناصر و اجزاء استراتژی رشد برای نهادهای مالی و اقتصادی محسوب می شود. به همین جهت ساز و کارهای ادغام و تملیک در دنیا ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده به طوری که برخی آن را به حوزه کلان اقتصادی هم مرتبط می‌دانند. به عبارت دیگر چنین بیان می‌شود که وقتی دو شرکت با هم ادغام می‌شوند نه تنها بر حوزه فعالیت خودشان، بلکه بر کل اقتصاد نیز اثر گذار خواهند بود. در کل چنین بیان شده که تنوع و ازدیاد بنگاه‌های اقتصادی در حوزه تخصصی منجر به افزایش میزان رقابت‌پذیری و تولید ارزش برای بنگاه و چرخه اقتصادی بوده و مصرف کننده نیز منتفع می‌گردد چرا که بهترین خروجی حاصل می‌شود، ولی این رقابت تا یک جایی باعث شکل‌گیری ارزش افزوده بیشتر خواهد بود و مشابه قاعده بازده نزولی از یک جایی باعث تخریب زنجیره ارزش می‌شود. فرآیندهایی همچون ادغام و تملیک این رقابت منفی را به هم افزایی تبدیل می‌نماید. با این توضیح می‌توان به گزارش شبکه جهانی بلومبرگ در خصوص ارزش معاملات بازارهای ادغام و تملیک، ارزش بازار ادغام و تملیک به ۸۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده، اذعان نمود. بدین ترتیب فعالیت در حوزه ادغام و تملیک یک کار تخصصی برای شرکت‌های تأمین سرمایه یا شرکت‌های مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری است.

بنگاه‌های اقتصادی برای ادغام و تملیک انگیزه‌های متنوعی داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به صرفه به مقیاس (وقتی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی مواد اولیه را تأمین نموده و به منظور افزایش چرخه ارزش افزوده اقدام به ادغام یا تملیک صنایع پایین‌دستی خود می‌نمایند) اشاره نمود. رقابت‌زدایی و ایجاد شکلی از انحصار، کاهش هزینه‌ها، متنوع‌سازی و توسعه محصول و دسترسی به نیروی کار ارزان از دیگر انگیزه‌های استراتژی ادغام و تملیک می‌باشد.

نکته حائز اهمیت این است که نگاه صرفاً مالی به فرآیند ادغام و تملیک یک اشتباه رایج بوده چرا که این موضوع کاملاً میان رشته‌ای محسوب می‌گردد، به عبارت دیگر علاوه بر اینکه دارایی‌ها و بدهی‌ها مسائل اجتماعی و روانشناسی نیز در آن دخیل بوده که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال در خصوص ادغام  برند پژو فرانسه با نیسان ژاپن، اولین بازتاب و عکس‌العمل را مردم فرانسه که پژو را بخشی از هویت خود می‌دانستند، نشان دادند. یکی از دلایل اینکه طرح ادغام و تملیک به شکست منجر می‌شود این است که طرح مناسب وجود نداشته یا زوایای مختلف آن دیده نشده اما نقطه‌ای که از آن به عنوان نقطه شکست یاد می‌کنند مسائل فرهنگ سازمانی است. پژوهش‌ها حاکی از این مهم است که مسائل فرهنگی در کنار مسائل مالی و اداری نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا شکست این پروژه دارد.

ادغام و تملیک در راستای اقتصاد درون‌زا بوده و به شرکت‌های کوچک که پویا و صاحب فناوری بوده ولی نمی‌توانند در اجرای پروژه‌های بزرگ مشارکت داشته باشند، کمک شایانی می‌نماید. مشاوران با تجربه گروه همکاری‌های اقتصادی اگست، به منظور انجام پروژه‌های ادغام و تملیک آماده ارائع خدمات تخصصی در راستای توسعه کسب و کار شما هستند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.