جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

بازاریابی و تبلیغات

ارتباطات یکپارچه در برنامه بازاریابی

رویکرد کانال‌های ارتباطی یکپارچه در برنامه بازاریابی

امروزه در دنیای مدرن، تقریباً همه افراد جامعه برحسب فراخور حال خود، تا اندازه‌ای تحت تأثیر تبلیغات و سایر اشکال پیشبرد فروش قرار دارند. از طرف دیگر، سازمان‌های خصوصی و عمومی نیز به خوبی دریافته‌اند که موفقیتشان، تابعی از میزان کارایی و اثربخشی کانال‌های ارتباطی آنها با مخاطبین مورد نظر خواهد بود. این کانال‌ها، انواع پیام‌های پیشبرنده نظیر تبلیغات را، با کاربردهای گوناگونی چون فروش محصولات و خدمات، در کنار توجیه رویدادها، معرفی کاندیداها و حل معضلات اجتماعی نظیر مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر در اختیار مخاطبان هدف، قرار می‌دهند. در این میان، فعالان عرصه بازار و بازاریابی اذعان می‌دارند که تغییرات عمیقی در این زمینه در حال شکل‌گیری است، در توضیح نیروی محرکه این تغییرات، می‌توان تقاضای فزاینده مشتریان نسبت به افزایش نرخ بازگشت سرمایه بر روی بودجه بازاریابی، مخاطبینی که چندی است دیگر نسبت‌ به شیوه‌های رایج بازاریابی پاسخ نمی‌دهند، فناوری‌هایی که امکان تغییر و گسترش کانال‌های ارتباطی را فراهم‌ نموده‌اند و نهایتاً شکل‌گیری آژانس‌های کوچک و خلاق  بازاریابی به منظور پاسخ به این تقاضا را برشمرد. به عنوان نمونه، یک استراتژی بازاریابی به منظور پیشبرد برند نوپا در سطح ملی تا همین چند سال پیش، شامل یک یا دو آگهی بازرگانی که بتواند در شبکه‌های مختلف تلویزیونی در مقاطع مختلف زمانی پخش گردد، تعداد محدودی آگهی چاپی در مجله‌های عمومی و تخصصی ذیربط به همراه کوپن‌ها و پیشنهادهای خرید با جایزه بود. در حالیکه امروز، ده‌ها هزار رسانه – نظیر رسانه‌های چاپی، رادیو، تلویزیون‌های محلی و ماهواره‌ای در کنار شبکه جهانی اینترنت-  به عنوان کانال‌های ارتباطی این استراتژی، برای جلب نظر و توجه مشتریان خود، رقابت می‌نمایند. در این راستا، بنگاه‌های تبلیغاتی عصر حاضر علاوه بر بازتعریف نقش و ماهیت عملکرد تبلیغاتی خود، خود مفهوم تبلیغ و رسانه تبلیغاتی را نیز مورد بازنگری قرار داده‌اند.

راه‌کار بازاریابی یکپارچه رویکری جامع و فراگیر به کانال‌های ارتباطی در برنامه بازاریابی استراتژیک است. هدف این رویکرد که پس از تبدیل فضای مجازی به عنوان پارامتری مؤثر بر معادلات رقابتی و تعریف جایگاه‌های رقبا در بازار مطرح گردید، اطمینان از هماهنگی و همراستایی برنامه‌های بازاریابی آنلاین و محیطی (بازاریابی سنتی و متداول) است. ثبات، توافق و سازگاری میان این دو برنامه، کلید اصلی انتقال پیام مؤثر به مشتریان هدف و اطمینان از نرخ مطلوب بازگشت سرمایه خواهد بود.

در این برنامه برحسب محصول یا خدمت مقتضی، از کانال‌های ارتباطی آنلاین نظیر بهینه‌سازی موتورهای جستجو و مدیریت کلمات کلیدی، تولید و مدیریت محتوای آنلاین جهت درج و انتشار در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی متناسب با مخاطبین خود، آگهی و تبلیغات اینترنتی، ارسال گسترده پست الکترونیک و خبرنامه، برنامه‌های پرداخت روی مشاهده[1]، سرنخ‌های خرید، پوشش رسانه‌های محلی، ارسال نامه‌های پستی، کاتالوگ آنلاین، و طراحی سیستم ارجاعات درکنار برنامه‌های بازاریابی محیطی نظیر بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی، مجلات عمومی و تخصصی، کاتالوگ و پمفلت‌های چاپی به عنوان بخشی از فرآیند تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاخص متمایز برنامه بازاریابی یکپارچه امکان اندازه‌گیری میزان اثربخشی هریک از کانال‌های ارتباطی را فراهم نموده و بدین ترتیب با رویکری مرحله‌ای و بازخورد محور، امکان اصلاح برنامه را در مقاطع کوتاه زمانی فراهم می‌نماید تا از اتلاف منابع به صورت مؤثر جلوگیری ‌نماید؛ این امر به نوبه خود موجب افزایش کارایی برنامه‌ریزی در بنگاه‌ها شده و تناسب این سبک برنامه‌ریزی را با منابع محدود هسته‌های کارآفرین و بنگاه‌های کوچک و متوسط، توجیه می‌نماید.

دیگر مزیت مهم این برنامه، در افزایش حضور بنگاه در شعاع دید مشتریان بالقوه است، چرا که امروز مشتریان پس از مواجه شدن با پیام اصلی در بیلبورد یا کاتالوگ، که حاوی وجه تمایز و نوآوری است، در اینترنت و فضای آنلاین به دنبال اطلاعات تکمیلی نظیر نظرات بی‌طرف کاربرانی که قبلاً این محصول/خدمت را استفاده نموده، مراکزی که در این مورد پیش‌قدم و صاحب نام هستند و ... می‌گردند. جایگاهی که شما می‌خواهید دیده شده و به زیبایی بدرخشید!

صاحبان کسب و کار، کارآفرینان محترم و علاقمندان به مشاوره کارآفرینی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین به منظور دریافت خدمات کانال‌های ارتباطی یکپارچه بازاریابی با کارشناسان ما در ساعات اداری تماس گرفته و یا به منظور بهره‌گیری از مشاوره‌های رایگان نسبت به تماس با پشتیبانی اقدام نمایند.



[1] Pay Per Click