جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

فناوری

مشاوره، فناوری

مشاوره فناوری

امروزه ارتباطات درون و بین سازمان‌ها، به لطف شبکه جهانی اینترنت و شبکه‌های اینترانت، بسیار غنی‌تر و در اغلب موارد دارای جریان آزاد اطلاعاتی نسبت به یک دهه گذشته است. پست الکترونیک به عنوان رسانه منتخب دنیای کسب و کار، جایی که مدیران دائماً در حال سفر از یک منطقه زمانی به منطقه‌ای دیگر هستند، با ضریب نفوذی در حدود ۹۲٪ حامل اطلاعات مؤثر در تصمیمات آنان است. به همین ترتیب تغییرات رادیکال متعددی در زیرساخت‌‌ها، از اتاق‌های عریض و طویل سرور و پایگاه داده‌ای سازمان‌های بزرگ گرفته تا اتاق کوچک کسب و کارهای خانگی ایجاد گردیده است. در حقیقت تمامی این تغییرات عمده از قدرت فناوری در استانداردسازی نشأت گرفته است. به عبارت دیگر، استانداردهایی که به عنوان فناوری‌های پیشرو دنبال می‌شود بر اساس و مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی نظیر پروتکل انتقال داده‌ها که مبنای انتقال اطلاعات در شبکه جامع جهانی هستند، توسعه یافته‌اند. با بیم و امیدی که که در اویل هزاره سوم در خصوص «پدیده میلینیوم» به وجود آمده بود، بسیاری از سازمان‌ها سیستم‌های قدیمی و افسانه‌ای خود را کنار گذاشته و نسبت به نصب، راه‌اندازی و استقرار شبکه‌ای از سیستم‌های یکپارچه اهتمام ورزیده‌اند. این اولین باری بود که کسب و کارها می‌توانستند جریان اطلاعاتی دوطرفه و متوازن را در تمامی سطوح زنجیره ارزش و حتی بین تأمین‌کنندگان و مشتریان خود به شکل گسترده و عمومی تجربه نمایند.

مشاوران نقش برجسته‌ای در کمک به استقرار این سیستم‌های پیچیده نظیر درگاه الکترونیکی فروش(EPOS)، سیستم‌های برنامه‌ریزی یکپارچه منابع سازمانی (ERP) و مدیریت روابط مشتریان(CRM) ایفاء نموده‌اند. تمامی این سیستم‌ها امکان دسترسی به حجم فزاینده داده را فراهم می‌نمایند. این امر چنانچه در ادبیات مدیریت به کررات شنیده می‌شود، موجب گردیده تا مدیران امروز از نظر داده بسیار غنی و از نظر اطلاعات بسیار فقیر باشند. اطلاعاتی که برخی دانشمندان تعریفی کوتاه و شفاف از آن ارائه نموده‌اند: «اطلاعات پاسخ به سؤالاتی که است که در پیش‌رو داریم». در این بین، توسعه انباره داده‌ها و تکنیک‌های داده‌کاوی در دستیابی به پاسخ سؤالاتی چون «چه کسی چه محصولی را خریداری می‌کند؟»  می‌تواند کمک موثری محسوب شود. نهایتاً در سال‌های اخیر تکامل سیستم‌های فوق و بهره‌گیری از فناوری BI[1]، با تبدیل این داده‌ها به اطلاعاتی که می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد، در مجموع به توسعه سامانه پشتیبان تصمیم‌گیری (DSS) کمک نموده‌اند. این سامانه نیز به نوبه خود، به مدیران کمک می‌نماید تا تصمیمات خود را پیش از اجرا، و قبل از اینکه خود و سازمان خود را نسبت به تبعات آن متعهد نمایند، در محیطی مجازی به محک آزمون بگذارند.

در جدیدترین روند‌ها، مشاوران و تأمین‌کنندگان زیرساخت‌های فناوری به خوبی دریافته‌اند که چالش پیش‌ رو، جایگزینی عقلایی برای سیستم‌های مدیریت اطلاعات، یا همان سیستم‌های مدیریت دانش هستند. در مباحث نظری سیستم‌های مبتنی بر فناوری می‌توانند نسبت به شناسایی و به اشتراک‌گذاری دانش کمک‌هایی داشته باشند، اگرچه این امر خود با محدودیت‌هایی روبروست؛ و چنانچه پیتر دراکر به خوبی توضیح می‌دهد: «اطلاعات تنها در شرایطی می‌تواند تبدیل به دانش شود که در دستان کسی قرار بگیرد که می‌داند از این دانش چگونه استفاده نماید». دراین زمینه به نظر می‌رسد سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) [2] در دهه سوم از هزاره سوم پاسخی درخور به این نیاز عظیم داشته و به ما در برخورد مؤثرتر با داده‌ها، اطلاعات و دانش کمک نماید.

در این راستا، گروه همکاری‌های اقتصادی اگست به منظور پاسخ‌دهی به نیازهای اطلاعاتی کارآفرینان و مدیران SMEهای ایرانی، نسبت به طراحی و توسعه دو راهکار مدیریت اطلاعات بر اساس پارامترهای چون ۱) هزینه‌های استقرار و پیاده‌سازی و ۲) تعداد کارکنان و نیروی انسانی استفاده کننده از این سیستم‌ها، اقدام نموده است:

  1. راهکار مبتنی بر سیستم‌های متن‌باز[3]:

سیستم‌های مدیریت اطلاعات متن باز به دلیل انعطاف بسیار بالا، هزینه پیاده‌سازی و استقرار ناچیز و برخورداری از پروتکل‌های استاندارد شده جهت توسعه آتی و امنیت مناسب، تناسب زیادی با نیازمندهای استارتاپ‌ها، هسته‌های کارآفرین و بنگاه‌های کوچک با منابع محدودتر داشته و در حال حاضر شامل:

  • سیستم مدیریت یکپارچه منابع سازمانی (ERP) برای کسب و کارهای که دارای فرآیندهای بازرگانی، خرید، انبار و توزیع و فروش می‌باشند. توضیح اینکه این سیستم به صورت ماژولار طراحی شده و بخش‌های مورد نظر به تنهایی درکنار سیستم متمرکز مالی و حسابداری قابل استفاده است.
  • سیستم مدیریت روابط مشتریان (CRM) قابل تلفیق با سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات
  • سیستم دبیرخانه به منظور مدیریت مستندات ورودی و خروجی با برخی قابلیت‌های اولیه در حوزه مدیریت دانش
  1. راهکارهای توسعه یافته مایکروسافت داینامیکز[4]:

این راهکارها که از سال ۲۰۰۲ مورد توجه شرکت مایکروسافت قرار گرفت، و با ورود به این عرصه و تلفیق قابلیت‌های آن با مجموعه‌های قدرتمند پیشین نظیر MS-Office و MS-Project جایگاه قدرتمندی در این حوزه (مشابه سایر حوزه‌ها) برای خود تعریف نمود؛ شامل راهکارهای متنوع بر اساس مدل‌های کسب و کار، صنعت مورد نظر، و فرآیندها و منابع در اختیار کسب و کار می‌باشد.

 


[1] Business Intelligence

[2] Artificial Intelligence

[3] Open Source

[4] Microsoft Dynamics