جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

نمایندگی و عاملیت مجاز

پذیرش نمایندگی و عاملیت

اعطای نمایندگی و عاملیت

حق نمایندگی[1] طبق تعریف حق استفاده و بهره‌گیری از مدل کسب و کار و برند یک شرکت معتبر برای بازه زمانی مشخص است. برای نمایندگی‌دهنده[2]، اعطای نمایندگی جایگزین راه‌اندازی شعب یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای به منظور توزیع و فروش محصولات و خدمات می‌باشد که از انجام سرمایه‌گذاری‌های فزاینده و ایجاد بدهی جلوگیری می‌نماید. به این ترتیب موفقیت شرکت اصلی وابسته به نمایندگی‌های خود در مناطق مختلف بوده و نسبت به حالت استخدام، سود بیشتری نصیب نمایندگی می‌گردد و در برخی از تصمیمات مربوط به کسب و کار مشارکت مستقیم دارد.

سه پرداخت مهم به نمایندگی‌دهنده از طرف نمایندگی صورت می‌گیرد که در حقیقت مبنای توسعه کسب و کار محسوب می‌گردد. ۱) پرداخت حق نمایندگی[3] بابت بهره‌گیری از برند و نام تجاری نمایندگی‌دهنده ۲) پرداخت حق مشاوره و خدمات آموزشی اولیه و دوره‌ای پرسنل نماینده و ۳) درصدی از فروش محصولات و خدمات توسط نماینده. این سه مورد ممکن است تحت عنوان یک «پرداخت مدیریتی» نیز تسویه گردد؛ متوسط این مبلغ کمتر از ۱۰٪ کل مبلغ ناخالص فروش برآورد گردیده و هزینه‌های عملیات را شامل نمی‌گردد. اگرچه حق نمایندگی همواره به عنوان یک پرداخت مستقل، پیش از اعلام نمایندگی و شروع فعالیت لحاظ شده و بایستی پرداخت گردد.

اعطای حق نمایندگی می‌تواند به صورت انحصاری، غیر انحصاری و انحصار مطلق به نماینده‌ها صورت گرفته و معمولاً برای مدت زمانی مشخص (که به صورت دوره‌ای نیاز به تمدید خواهد داشت) و عموماً بر مبنای منطقه جغرافیایی مشخص و حومه آن منطقه انجام پذیرد. تعهدات و حد مسؤولیت نماینده نیز در این بازه زمانی، به وضوح مشخص شده و لغو نمایندگی (خارج از شرایط تعذر[4]) برای وی پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب اخذ نمایندگی در حقیقت سرمایه‌گذاری در مدل و برند یک کسب و کار شامل بر اجاره یا ترهین فرصت‌های پیش‌روی آن کسب و کار خواهد بود؛ و نه مالکیت حقوق آن. اگرچه در بسیاری موارد، این پنجره فرصت محدود می‌تواند مبنای مناسبی برای انتقال تجربه و دانش ضمنی در نمایندگی (کسب و کارهای کوچک) شده و زمینه‌ساز توسعه کسب و کار برای نماینده در سالیان آتی محسوب گردد.

مشاوران گروه همکاری‌های اقتصادی اگست مبتنی بر تجربه و شناخت بازار خرده فروشی ایران آمادگی دارد نسبت به بررسی پرونده و مشاوره کسب و کارهایی که قصد اعطای نمایندگی را داشته و همچنین معرفی کاندیدای مناسب در شهرستان‌های ایران اقدام نماید. علاقمندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه اگست تماس گرفته و یا سؤالات و پیشنهادات خود را با روابط عمومی در میان بگذارند.

 

 



[1] Franchise

[2] Franchiser

[3] Royalty fee

[4] Force majeure