جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

چرا برون‌سپاری؟

چرا برون‌سپاری

چرایی و توجیهات برون‌سپاری

با توجه به تعریفی که در خصوص برون‌سپاری تحت عنوان سرمایه‌گذاری روی رابطه‌ای میان‌مدت با یک منبع، خارج از مرزهای سازمان، به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن منبع ارائه گردید، و در پاسخ به نیازهایی همچون کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان چرخه تولید و پیش‌تولید، تسریع پیشبرد و توسعه محصول و صرفه‌جویی در هزینه‌هایی همچون آموزش نیروی‌ انسانی، خرید تجهیزات و ... ، سازمان‌ها در مقابل تجهیز و آموزش نیروی انسانی سازمان با هدف تولید محصول یا خدمت مورد نظر در درون سازمان، این استراتژی را انتخاب می‌نمایند. در پاسخ به چرایی برون‌سپاری، دلایل زیر قابل بحث هستند:

  1. تمرکز روی شایستگی اصلی
    سؤالاتی چون «ما درچه کسب و کاری فعالیت داریم و مزیت ما چیست؟» یا «چه کاری باید انجام دهیم تا عرصه رقابت بهتر و بهتر عمل کنیم؟» به دنبال یافتن شایستگی‌های اصلی سازمان است. نتیجه تمرکز روی این شایستگی، جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از زمان و انرژی سازمان است که بدین ترتیب می‌تواند صرف بهبود و ارتقاء خود شایستگی شده و فاصله سازمان را با رقبای خود در این زمینه افزایش دهد.
  2. مدیریت هزینه‌های آموزش
    یکی از مهمترین دلایل و انگیز‌ه‌های سازمان در خصوص انتخاب استراتژی برون‌سپاری کاهش هزینه‌ها در کل و کاهش هزینه‌های آموزش به طور خاص است. علی‌رغم دشواری محاسبه هزینه‌های آموزش در سازمان،  با توجه به اینکه اغلب هزینه‌های مربوطه به آموزش در سرفصل‌های دیگر بودجه‌ریزی شده و مستتر است، سازمان‌ها بر این باور هستند که غیر از مواردی که شایستگی اصلی سازمان محسوب می‌گردد، صرف منابع بر روی آموزش تخصصی کارکنان به صورت کلی توجیه اقتصادی نخواهد داشت. از طرفی به واسطه برون سپاری آموزش بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها به صورت شفاف بایستی مدیریت گردد.
  3. کاهش بازه زمانی چرخه تولید و پیش‌تولید، توزیع و فروش
    برون‌سپاری تمام یا بخشی از فرآیندهای یک واحد در سازمان، به فرد یا سازمانی که در این امر منابع متعددی سرمایه‌‌گذاری نموده، سال‌ها تجربه اندوخته و شبکه‌سازی نموده و موفق گردیده تجربیات خوبی در این زمینه کسب نماید، نهایتاً چرخه زمانی کوتاه‌تری خواهد داشت.
  4. حفظ انعطاف در ترکیب و سازمان‌دهی نیروی انسانی و جلوگیری از رشد نامتوازن هر یک بخش‌ها
    حفظ انعطاف در اندازه و ترکیب نیروی انسانی از یک طرف به سازمان کمک می‌نماید تا به سرعت در پاسخ نسبت به اقتضاعات محیطی و شرایط بازار عکس‌العمل نشان داده؛ کوچک‌سازی نموده و یا رشد نماید. از طرف دیگر از رشد یا کاهش نامتوازن در بخش‌های مختلف سازمان که ممکن است بنا به دلایل مقطعی بوده جلوگیری می‌نماید. همچنین تقاضای دوره‌ای در بسیاری موارد ممکن است به کاهش شدید یک واحد سازمانی و یا حذف آن منجر گردد، که دراین صورت نیز گزینه برون‌سپاری مرجح خواهد بود.
  5. ممانعت از ایجاد بدهی‌های بلندمدت که به واسطه جذب نیروی انسانی ایجاد می‌گردد نظیر مزایای سنوات و بازنشستگی
    بحران‌های اقتصادی در سالیان اخیر استانداردهای مالی و حسابداری را دچار تغییراتی نموده و به واسطه این تغییرات، سازمان‌ها نسبت به قبول تعهدات بلندمدت با محافظه‌کاری بیشتری عمل می‌نمایند. به بیان دیگر، آنها نسبت به هزینه‌های سربار و ثابت با حساسیت بیشتری عمل می‌نمایند.
  6. اجتناب از هزینه تولید شایستگی روی بخش‌های مورد برون‌سپاری
    به منظور کسب شایستگی در حد انتظارات و استانداردهای سازمان در هر یک از بخش‌ها، به میزان بسیار قابل توجهی سرمایه، تجهیزات و زمان مورد نیاز خواهد بود و در صورت فقدان هر یک از دو پارامتر و یا خطراتی نظیر رکود، تحریم، ورود رقبا و ... هزینه فرصت این استراتژی را افزایش داده، و سازمان به ناچار گزینه برون سپاری را انتخاب خواهد نمود.
  7. بهبود نسبت درآمد کل به ازای هر یک از کارکنان (کارایی منابع انسانی)
    همچنانکه قبلاً نیز توضیح داده شد، هدف عمده برون‌سپاری دستیابی به کارایی در نسبت مصرف منابع به نتایج حاصله است.
  8. اکتساب استعدادهای جدید به منظور مدیریت پروژه یا توسعه محصول/خدمت مورد نظر
    بدیهی است در طی فرایند میان‌مدت برون‌سپاری شبکه ارتباطات سازمان به صورت رسمی و غیررسمی گسترش یافته و نبوغ، استعداد و توانمندی‌های طرف قرارداد می‌تواند خود پنجره فرصتی برای تعریف پروژه‌های جدید باشد.