جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

ارزیابی، پالایش و توسعه ایده‌های کسب و کار

ایده‌های کسب و کار

ارزیابی، پالایش و توسعه ایده‌های کسب و کار

طبق گزارش دیده کارآفرینی جهان در ایران در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲ میلیون کارآفرین و تیم کارآفرینی با ایده مشخص در کشور به طور فعال درگیر بوده‌اند. متاسفانه بسیاری از این ایده‌ها هرگز فراتر از ایده نرفته و کسب و کار جدیدی را به بازار معرفی ننموده‌اند و یا در مراحل ابتدایی از ادامه مسیر باز مانده‌اند. بسیاری از کسب و کارهای ایجاد شده  تا سه سال ابتدای فعالیت خود منجر به شکست شده و بسیاری از کسب و کارهای موفق‌تر به دلیل عدم موفقیت در اختصاص منابع و سرمایه مورد نیاز اولیه از ادامه مسیر باز خواهند ماند. کمتر از یک درصد از کسانی که با طرح کسب و کار به فرشتگان کسب و کار و یا سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر مراجعه نمودند، در جمع‌آوری سرمایه و تخصیص منابع لازم موفق خواهد بود و البته تمامی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بر روی کسب و کارهای موفق‌تر نیز در بازار نخواهند ماند. 

این اطلاعات در مورد کارآفرینی به هبچ عنوان تصویری مناسبی را در ذهن مخاطب ایجاد نمی‌نماید، اگرچه حقیقت داشته و نیمه تاریک کارآفرینی قلمداد می‌گردد. شانس موفقیت ناچیز است و مسیر طولانی و دشوار! سوال مهمی که در این میان به ذهن می‌رسد این است که با این وجود چرا از هر ۱۷ ایرانی (نیروی بالقوه کار) یک نفر رویایی کارآفرینی را در سر می‌پروراند؟ پاسخ را می‌توان در یک کلمه خلاصه نمود: فرصت! 

فرصتی برای توسعه یک ایده کسب و کار، که حداقل از نقطه نظر صاحب ایده، به نظر می رسد به صورت بلامنازعی با موفقیت همراه خواهد بود. فرصتی که این امکان را فراهم می‌آورد تا رئیس خود بوده، سیاست‌ها و برنامه خود را دنبال کنید و از حواشی اداری به دور باشید، نگران تعدیل نیروی آتی نبوده و از این پس برای دیگران کار نکنید. فرصتی برای تجربه ترس، هیجان، چالش و لذت مفرح داتی مسیر کارآفرینی. ما این‌ها را فقط به این خاطر می‌دانیم، چرا که ما نیز این تجربه را داشته و همین مسیر را طی نموده‌ایم. اما در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد. بیشتر فرصت‌ها آنگونه که به نظر می‌رسد نیستند؛ در اثبات این مدعا می‌توان به  آمار شکست کسب و کارها بسنده نمود. بیشتر آنها صرفاً یک نقص اساسی در حوزه‌های بازار، صنعت و اجرا همراه هستند. تحقیقات صورت گرفته به خوبی روشن می‌سازد که اکثریت قریب به اتفاق شکست‌های کسب و کارهای جدید به دلایل مربوط به فرصت اتفاق می‌افتد:

  1. دلایل حوزه بازار  - شاید بازار هدف به سادگی حاضر و مایل به خریداری آنچه شما ارزشمند می‌دانید نباشد.
  2. دلایل حوزه صنعت  - ایده و فرصت شما بیش از حد برای رقابت سهل و ممتنع است و شرکت‌هایی با سرمایه، تخصص و شهرت بیشتر به راحتی ایده در حال ظهور شما را به سرقت خواهند برد.
  3. دلایل تیم کارآفرینی - تیم و هسته کارآفرینی ممکن است فاقد منابع لازم برای طیف وسیعی از آنچه که در طول فرآیند کارآفرینی مورد نیاز خواهد بود، باشد.

ما عمیقا باور داریم صرف زمان مناسب روی ارزیابی و پالایش ایده و تطبیق آن با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استارت‌‌آپ و تیم کارآفرین می‌تواند به نحو چشم‌گیری بر موفقیت نهایی موثر باشد. به همین منظور با طراحی روش‌های خلاق امکان ارزیابی و پالایش ایده‌ها و فرصت‌های زمینه آنها را فراهم ساخته‌ایم. به منظور دریافت مشاوره ارزیابی ایده  خود می‌توانید با یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس گرفته و یا سوالات و نظرات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.