جهت جستجوی محتوای گروه اگزیت، از کلیدواژه مناسب در فیلد مقابل استفاده نمایید. سپس، نتایج در قسمت جستجوی پیشرفته، قابل بهینه‌سازی خواهد بود.

 

توسعه مشتری

توسعه مشتری استارتاپ

مشاوره توسعه مشتری استارتاپ و کسب و کار نوپا

در سال‌های اخیر به واسطه کم‌رنگ‌تر شدن بودجه عمرانی و سایر ردیف‌های هزینه‌ای دولت در چرخه بازار و کسب و کار، امکان بروز و حضور کسب و کارهای نوپا مبتنی بر دانش و سرمایه انسانی فزونی یافته است. افزایش ضریب نفوذ اینترنت و استفاده فراگیر از ابزارهای دیجیتال در میان ایرانیان نیز به رونق هرچه بیشتر گردش مالی و همچنین انباشت تجربه و دانش مکنون سازمانی در این کسب و کارها کمک شایانی نموده است. حقیقتی که با مراجعه به آمار‌های تراکنش درگاه‌های اینترنتی به شفافیت قابل لمس می‌باشد. خوشبختانه چشم‌انداز این روند نیز با توجه به تغییرات فضای کسب و کار ایران، به رغم تمامی کاستی‌های موجود توسط اغلب کارشناسان مثبت ارزیابی می‌گردد.

نکته حائز اهمیت در این خصوص شکل‌گیری و تثبیت این بخش از بازار بر مبنای مزیت‌های رقابتی و نسبی در حوزه‌های مختلف کسب و کار است. به عبارت دیگر، در بخش قابل توجهی از این بازار، صرف توان رقابت‌پذیری، تناسب محصولات و خدمات با نیاز مشتریان در کنار توجیهات اقتصادی طرح کسب و کار، منجر به جذب سرمایه و تداوم کسب و کار می‌گردد که خوشبختانه نمونه‌های متعددی را می‌توان برای آن برشمرد. در اینچنین اکوسیستم‌هایی، تمامی اجزاء زنجیره ارزش کسب و کار نیز، نیازمند تعریف جایگاه خود بر مبنای مزیت رقابتی خواهند بود، چراکه تنها و تنها در صورتیکه این زنجیره ارزش، تأمین کننده ارزش واقعی برای کسب و کار مورد نظر باشد، می‌توان انتظار داشت که بنگاه مورد نظر، موفق به ارائه ارزش پیشنهادی خود به مشتریان هدف شده و در بازار باقی بماند. بدین ترتیب با توجه به اهمیت رقابت‌پذیری کسب و کار، فرآیند توسعه مشتری در راستای این استراتژی برای تمامی اجزاء این اکوسیستم و عناصر زنجیره ارزش آن نقش اساسی ایفا می‌نماید.

مراحل توسعه مشتریان در استارتاپ (کسب و کار نوپا)

مشاوران گروه اگست در فرآیند مشاوره برنامه توسعه مشتری موارد زیر برای کسب و کارهای نوپا در نظر می‌گیرند:

  • شناخت مشتریان و بخش‌بندی بازار: کمک در نیل به درکی عمیق از نیازهای واقعی و عامل اصلی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان، که به نوبه خود عامل شکل‌گیری رفتار مصرف کننده به شکل کنونی است، مهم‌ترین بخش از تعریف پروفایل مشتریان و شناسایی آنان  در مدل کسب و کار می‌باشد. همین شناخت از مشتریان مبنای بخش‌بندی بازار و تعریف بسته‌های محصول/خدمت برای هر بخش (به عنوان نتیجه) خواهد بود به نحویکه با تخصیص منابع محدود کسب و کار نوپا، ضمن ارزیابی تناسب راهکار-مشکل، کمینه محصول قابل ارائه طراحی شده و قیف‌های پیشنهادی جهت جذب و شناسایی مشتریان ایجاد گردد.
  • ارزیابی و اعتبارسنجی مشتریان: در بسیاری از موارد تعریف اولیه از محصولات با شرایط تغییر پذیر بازار و خواسته‌های مشتری هماهنگ نیست، به عیارت دیگر در برخی موارد به رغمم شناسایی صحیح مشکل و حتی در نظر گرفتن راهکاری (محصول/خدمت) برای آن، این محصول یا خدمت از دید مشتری چاره کاره مشکل مورد نظر نیست که دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. باز تعریف و بازنگری تعریف ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصولات و خدمات کسب و کار به منظور تطبیق بیشتر با بخش‌های فابل دسترسی بازار در کنار هماهنگی سایر اجزای مدل کسب و کار و نقشه راه بازاریابی و فروش از ارکان این بخش از مراحل توسعه مشتریان می‌باشد. نتیجه این ارزیابی هر چه که باشد اعم از اینکه منجر به اعمال اصلاحات جزئی شده و یا چرخش اساسی  در مسیر را سبب شود، کمک می‌نماید تا با هزینه کمتر و در زمان کوتاه‌تری کسب و کار مورد نظر موفق به تحقق اهداف تعریف شده گردد.
  • مشتری سازی: فرآیند ایجاد مشتری با توجه به مقیاس پذیری ایده کسب و کار تعیین می‌شود،  تعیین قیمت بر مبنای بازار کار چندان پیچیده‌ای نیست، ولی شاید تناقض موجود در قیمت گذاری محصولات و خدمت جدید مستلزم طراحی برنامه بازاریابی و فروش و اخذ مشاوره باشد؛ چراکه کسب و کار نوپا از یک طرف با منابع و هزینه‌های فزاینده مواجه بوده و از طرف دیگر دسترسی به بازارهای انبوه (به منظور بهره‌گیری از اقتصاد صرفه به مقیاس) محروم است. با این شرایط تعیین قیمت هر یک از محصولات و خدمات و تعریف بسته‌های محصول/خدمت در کنار بهره‌گیری از کانال‌های ارتباطی و توزیع یک تصمیم تخصصی و در عین حال استراتژیک محسوب می‌گردد.
  • ساخت کسب و کار: کمک به کسب و کار در طراحی و سازماندهی تیم فروش و عملیات و انتخاب سریع راه‌کار نرم‌افزاری فروش و ارتباط با مشتریان از ابتدایی‌ترین اهداف مشاوره ساخت کسب و کار محسوب می‌گردد. برای کسب وکارهایی که بر رشد متمرکز شده‌اند، یکی از بهترین فرصت‌ها می‌تواند افزایش بهره‌وری کانال‌های فروش و راه‌کار نظارتی آن باشد. به کارگیری چهارچوب مفهومی «فروش برتر» در عمل یکی از موفق‌ترین راه‌کارهای افزایش بهره‌وری تیم فروش محسوب می‌گردد که مورد استفاده در مشاوره کارآفرینی و کسب و کار مشاوران گروه اگزیت قرار می‌گیرد.

به منظور دریافت مشاوره توسعه مشتریان کسب و کار نوپای خود می‌توانید با یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس گرفته و یا سوالات و نظرات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.