توسعه محصول - نوآوری در کسب و کار نوپا و استارتاپ

توسعه محصول با نوآوری

توسعه محصول جدید از طریق نوآوری در کسب و کار نوپا و استارتاپ

در ادبیات کسب و کار نوپا نوآوری، بکارگیری ایده‌های نوین ناشی از خلاقیت محسوب می‌گردد. در واقع پیاده سازی ایده ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شده، تحت عنوان «نوآوری» شناخته می‌شود. در این میان اختراع نیز به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، حال آنکه نوآوری به مفهومی فراتر اشاره داشته و علاوه بر «معرفی محصولی تازه» حیطه‌های خدمات، سازماندهی، فرآیندهای سازمانی، ساختار هزینه، تأمین مالی و ... را نیز در برگرفته و با ابداع مکانیزم‌های جدید، نهایتاً منجر به عرضه می‌گردد. بدین ترتیب نوآوری مفهوم تجاری‌ سازی را نیز در خود دارد.

اندیشمندان مفاهیم متفاوتی را به عنوان نوآوری معرفی نموده‌اند: پیتر دراکر، نوآوری را همانند هر فعالیت عینی درکنار نبوغ و استعداد، نیازمند دانش، توجه و سخت‌کوشی همه دست اندرکاران می‌داند. او معتقد است آنچه در میان کارآفرینان مشترک یافتم نه گونه خاصی از شخصیت، بلکه تعهد سیستماتیک به نوآوری بوده است. مایکل تاشمن نوآوری را بستر پیروزی در کسب وکار دانسته تا مدیران در پی شناسایی سازوکار چرخه فناوری و جویبار نوآوری بتوانند به کمک انجام دگرگونی‌های ناپیوسته در سازمان به امتیازهای ناشی از آن‌ها برسند. بدین ترتیب خلاقیت و نوآوری، استعداد مرموز نزد افراد نیست، بلکه فعالیت روزمره برای برقراری روابطی است که قبلاً دیده نشده و برقراری ارتباط بین مسائلی است که به طور معمول در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرد. البته نوآوری در سایه نبوغ محض هم وجود دارد، ولی بیشتر نوآوران به ویژه پیروزمندان آن‌ها، از راه جستجوی آگاهانه و هدفمند فرصت‌های کمیاب به نتیجه رسیده‌اند. هالت، اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرایندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کار برد. وی در ادامه توضیح می‌دهد که نوآوری هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا مستحکم کند و نیز یک مزیت رقابتی بلند مدت را میسر سازد. به عبارتی دیگر، نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال کرده و به اجرا رساند. اوریب، نیز بیان می‌کند نوآوری توسعه و کاربرد ایده جدید به صورت محصول، فرایند یا خدمت جدیدی است که منجر به رشد پویای اقتصاد ملی و افزایش استخدام برای تولید سود در شرکت نوآور می‌باشد.

بدین ترتیب نوآوری در دنیای امروز، پدیده‌ای نیست که فقط یک بار رخ دهد، بلکه فرایندی مستمر و متشکل از فرآیند‌های تصمیم‌گیری سازمانی در تمام مراحل، از توسعه ایده جدید تا کاربردی شدن آن می‌باشد. ایده جدید اشاره به درک نیاز جدید مشتری یا روش جدید تولید دارد و از طریق جمع آوری اطلاعات با دیدگاه کارآفرینانه توسعه می‌یابد. در فرایند کاربردی (تجاری) شدن ایده جدید، به صورت محصول، فرایند یا خدمت، به کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری باید توجه شود. بدین ترتیب، در نظام‌های نوآور که مبنای اصلی کارآفرینی و رشد اقتصادی به شمار می‌روند، نوآوری به فضای اجتماعی به عنوان پشتیبان کارآفرینی نیاز دارد. بدین ترتیب غالباً نوآوری‌های اجتماعی و نوآوری‌های تجاری موجد یکدیگر هستند.

اوفه، نوآوری را به سه دسته تکنولوژیکی (شامل محصول، فرآیند و خدمت)، بازار (شامل محصول، قیمت، توزیع و پیشبرد فروش) و نهایتاً سازمانی (شامل استراتژی، ساختار، سیستم‌ها و افراد) طبقه‌بندی می‌کند. همچنین ماتریس تکاملی گروه مشاوره ناویگانت، رابطه بین مدل کسب و کار و ترکیب فناوری را در شکل‌گیری نوآوری‌های تدریجی، نفوذی و رادیکال نشان می‌دهد.

   

تغییر مدل کسب و کار

 
تغییر نوآوری رادیکال نوآوری نفوذی تغییر جدید
فناوری نوآوری نفوذی نوآوری تدریجی تغییر بهبودی
  تغییر جدید تغییر بهبودی  

نوآوری تدریجی

عبارت است از اضافه کردن تغییراتی بر روی مدل کسب و کار و یا فناوری‌های موجود و بهبود آن‌ها. پورتفولیو یک شرکت معمولاً مملو از نوآوری‌های تدریجی به عنوان روشی جهت کسب ارزش بیشتر از محل محصولات و خدمات موجود می‌باشد. نوآوری تدریجی بسیار زیاد، در مواردی که منابع و زمان را به بهبود محصولات و خدمات کم ارزش موجود تخصیص می‌دهد (در حالی که می‌توان این منابع و زمان را به خلق محصولات باارزش تر تخصیص داد)؛ می‌تواند مهلک و کشنده باشد. سرمایه گذاری کامل بر روی نوآوری تدریجی می‌تواند سازمان را در مقابل رقابت آسیب پذیر کند.

نوآوری نفوذی

گویای تغییر اساسی در مدل کسب و کار (ربع پایین سمت راست ماتریس تکاملی) یا فناوری (ربع بالای سمت چپ ماتریس تکاملی) می‌باشد. شرکت کامپیوتری اپل، به صورت تاریخی در حوزه نوآوری نفوذی، با توجه به معرفی نوآوری‌های فنی رقابتی، عمل می‌کند (ربع بالای سمت چپ)، در حالی که شرکت دل با معرفی یک مدل کسب و کار جدید که به صورت مستقیم کالا را به دست مشتری می‌رساند و دردسرهای سیستم توزیع سنتی را ندارد، در این حوزه بر اساس نوآوری در مدل کسب و کار (ربع پایین سمت راست) عمل می‌کند. شرکت‌ها در مواجه با این نوآوری، معمولاً با تصمیمات پیچیده و دشواری روبه رو هستند؛ زیرا باید در مورد این که فناوری را تغییر بدهند و یا مدل کسب و کار را و همچنین باید در مورد این که چگونه سرمایه گذاری اثربخش بر روی هر دو انجام شود، تصمیم گیری کنند. این ابهام در سازمان‌ها موجب اغتشاش و تعارض سازمانی و استفاده ناکارآمد از منابع خواهد شد.

نوآوری رادیکال

این نوآوری حاصل مدیریت موفق شرکت در مواردی است که به صورت همزمان مدل کسب و کار و فناوری تغییر می‌کند. یک نوآوری رادیکال مناسب می‌تواند در محیط رقابتی صنعت تغییرات اساسی ایجاد کند. نوآوری‌های رادیکال بیش از حد، می‌توانند منابع را هدر داده و موجب شکل گیری انتظارت غیرواقعی در مورد خلق چیزهای جدید در آینده شوند که ممکن است برای شرکت مهلک و کشنده باشند. بدون حمایت قدرتمند از قابلیت‌ها در نوآوری‌های تدریجی و نفوذی و ایجاد یک ترکیب استراتژیک از انواع نوآوری‌ها، نوآوری رادیکال می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. مفهومی که در استارت‌آپ‌های ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که ایجاد تعادل و انسجام در پورتفولیو سرمایه گذاری و ایجاد ترکیبات مناسب از نوآوری‌های تدریجی، نفوذی و رادیکال برای تطابق با واقعیات شرکت، از اهمیت بسزایی برخور دار است. این مهم نیاز به مدیریت مشخصه‌های تعاملی مدل‌های کسب و کار و فناوری در طی ماتریس تکاملی دارد.

مشاوران گروه اگزیت با برخورداری توأمان از دانش حقوقی و توسعه محصول، آماده شنیدن ایده‌ها و تبیین راه‌کارهای امن نوآوری به منظور توسعه محصول/خدمت، در عین رعایت کامل حقوق و مالکیت معنوی ایده‌های ارزشمند شما هستند. به منظور دریافت مشاوره کارآفرینی می‌توانید هم‌اکنون با مشاوران ما تماس گرفته و سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Greek-Logo

با درج ایمیل خود، جهت دریافت راهنما و نکته‌های تخصصی روزانه، در خبرنامه ثبت‌نام نمایید؛
تا با راهکارهای داده-محور و رویکرد مبتنی بر شواهد توسعه کسب و کار گروه اگزیت، آشنا شوید.