نقش مشاوران سامانه کارا - مشاوره، نگارش طرح توجیهی و نظارت بر اجرا

در سامانه کارا علاوه بر بخش ثبت‌نام بخشی نیز به عنوان معرفی مشاوران مورد تأیید سامانه در نظر گرفته شده که تقریباً با حدود ۵-۲۰ مشاور در هر استان، تمامی استان‌های کشور را در بر می‌گیرد. گروه همکاری‌های اقتصادی اگست (گروه اگزیت) نیز به عنوان یکی از مشاوران استان تهران افتخار دارد در زمینه تکمیل مراحل ثبت‌نام، نگارش و دفاع از طرح توجیهی نزد کارشناسان بانکی و همچنین پیشبرد پروژه در فازهای ساخت و بهره‌برداری در کنار متقاضیان و سرمایه گذاران محترم قرار دارد.

مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده در سامانه کارا، تا نوشتن طرح توجیهی و دریافت وام بانکی

در سامانه کارا ضمن ثبت اطلاعات شخصیت حقیقی یا حقوقی متقاضی دریافت وام اشتغالزایی، کلیاتی از طرح توجیهی مورد نظر شامل بر مبلغ مورد نیاز جهت سرمایه‌ گذاری، سرمایه در گردش، سهم آورده متقاضی و هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی ثبت می‌گردد. همچنین فایل خلاصه‌ای از طرح توجیهی می‌بایست در سامانه بارگذاری شود که این فایل توسط کارشناسان دستگاه متولی (دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز و ناظر بر عملیات کسب و کار مورد نظر متقاضی) و نهایتاً متناسب با میزان تسهیلات درخواستی در کارگروه ارزیابی طرح‌ها در سطوح شهرستان و سپس استان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. طبق مراحل و فرآیند تعریف شده در دستورالعمل تسهیلات اشتغال فراگیر و همچنین تسهیلات روستایی و عشایری، این فایل به عنوان مبنای تأیید طرح می‌بایست با خود طرح توجیهی مطابقت داشته باشد، و پس از تأیید دستگاه‌های ذیربط، به یکی از بانک‌های عامل ارجاع داده می‌شود.

در این مرحله متقاضی می‌بایست طرح توجیهی کامل را جهت دفاع از توجیه پذیری اقتصادی و فنی کسب و کار مورد نظرش، در اختیار بانک قرار دهد و بانک پس از بررسی طرح توجیهی مزبور نسبت به اعطا یا عدم اعطای تسهیلات تصمیم‌گیری خواهد نمود. لذا از طرفی مطابق دستورالعمل، عدم تطابق اطلاعات خلاصه طرح توجیهی اولیه (ثبت شده در سامانه کارا) با طرح توجیهی تفصیلی ارائه شده به بانک موجب رد شدن طرح شده و ثبت مجدد طرح، مستلزم طی مراحل مورد نیاز از ابتدا خواهد بود! از طرف دیگر در مراحل ابتدایی ثبت نام در سامانه کارا نیازی به تهیه طرح توجیهی کامل (و صرف هزینه بالا) نبوده و صرفاً اطلاعات در قالب فرم خلاصه طرح توجیهی مورد نیاز متقاضیان خواهد بود. فصل مشترک این دو نکته جایی است که بهره‌گیری از مشاوران را ضروری می‌نماید و به همین علت در سامانه کارا، مشاورینی پس از احراز صلاحیت، برای این مهم در هر استان معرفی شده‌اند. این مشاوران، طرح را با مشخصات مورد نظر بانک عامل تنظیم و در بازه زمانی مورد نیاز به متقاضیان تحویل می‌نمایند. گروه اگزیت به عنوان یک شرکت دانشگاهی، اولین مشاور مجاز استان تهران در زمینه ارائه خدمات کارآفرینی و سرمایه‌گذاری از طرف وزارت کار می‌باشد.

مدارک مورد نیاز جهت نوشتن طرح توجیهی وام سامانه کارا

متقاضیان برای دریافت تسهیلات بایستی با مراجعه به سایت سامانه کارا وزارت کار نسبت به بارگذاری مدارک و تکمیل فرمی شامل بر خلاصه طرح‌ توجیهی کسب‌ و کار خود (که از اطلاعات طرح توجیهی تلخیص شده و اطلاعات آن در زمان بررسی بانک عیناً مطابقت داشته باشه) اقدام کنند. کلیه مدارک و مستندات برای دریافت تسهیلات مورد اشاره پس از تأیید طرح‌های توجیهی توسط دستگاه‌های مربوطه به بانک‌های عامل معرفی می‌گردد تا امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود. طبق چک لیست ارائه شده در دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه باید مدارک هویتی از جمله

  • شناسنامه،
  • کارت ملی،
  • کارت پایان خدمت،
  • مدارک احراز محل سکونت متقاضی، به همراه مدارک هویتی مدیران و صاحبان امضا برای اشخاص حقوقی در کنار
  • اساسنامه،
  • آگهی ثبت شرکت،
  • آخرین تغییرات روزنامه رسمی،
  • آخرین ترازنامه، تراز آزمایشی و صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه شود.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام و مراحل پیشبرد سریعتر کار، لطفاً با کارشناسان گروه اگزیت تماس بگیرید.